PC-bruk – Hjernen blir annerledes i fremtiden!

Britisk professor Susan Greenfield ved Oxford University, hjerneforsker og forfatter roper et varsku:
”Unges økende bruk av sosiale medier og tid foran PC-skjermen, endrer barn og unges hjerne på en måte som gir grunn til bekymring!”
”Før barn starter sine sosiale liv på internet, må de lærer hvordan ekte relasjoner mellom mennesker kan etableres!”
·         Mer tid foran en PC og mindre tid i direkte kontakte med andre mennesker, vil føre til at barn og unges hjerne utvikler seg annerledes enn det våre hjerner gjorde.
·         Dette er ikke det samme som at de nye medier ødelegger barns hjerner.
·         Sosiale egenskaper endres:
o   Sosiale intelligens
o   Samspill mellom mennesker
o   Evnen til mer abstrakt tenkning
o   Evnen til å se ting i sammenheng
o   Evnen til å se ting over tid – i sammenheng
o   Hjernen er påvirkelig av hva vi spiser og hva vi gjør
o   Ulike deler av hjernen styrer ulike egenskaper, ferdigheter, følelser og kunnskap.
·         Hva slags intelligens ønsker vi oss i fremtiden?
o   Når Facebook, twitter, bebo blir viktigste læringskilde, betyr det at ferdigheter og læring påvirkes.
o   Unges intelligens i dag er høyere enn hva tidligere generasjoner kan skilte med.
o   Men, det har ikke bedret :
§  vitenskapen,
§  ingen nye oppsiktsvekkende musikkstykker
§  ingen ny revolusjonerende litteratur
o   Hjernens utvikling gjennom bruk av PC – gjør at cyperspace blir hva du gjør det til.
o   PC bruk gjør at tidsperspektiv og refleksjon er nærmest fraværende (virkeligheten er her og nå)
o   Kunnskap blir perspektivløs
o   Barn får ikke utviklet evnen til å
§  Se sammenhenger
§  Forstå en kontekst
§  Innsikt og forståelse for et gitt emne
§  Fortolkning av et emne
§  Empati og medmenneskelig innsikt
·         Økt generasjonsgap:
o   Det utvikles et gap mellom generasjoner når vår generasjons hjerne er utviklet annerledes enn neste generasjons hjerner.
o   De kommunikative evner blir så ulike, at det blir vanskeligere med dialog
o   Dataspillenes verden lærer ikke om konsekvenser – lykkes man ikke i et spill kan man bare starte fra nytt igjen eller finne et annet spill.
o   Vold er en viktig faktor i spillenes verden, folk skytes og blodet renner i stride strømmer men er like tøffe og aktive videre. Aktører som deltar og dør, er like levende igjen i neste spill.
o   Opplevelser av virkeligheten påvirker barns handlinger, og kan gi store konsekvenser.
§  For eksempel 2 jevnaldrende jenter banket opp to andre jenter – og
·         de forstod ikke hvorfor de ikke stod opp igjen
·         De evnet ikke å se forskjellen på det fiktive livet på nett og det virkelige livet.
·         De forstod ikke at i virkelighetens verden løper ikke alvorlig skadede videre.
·         De døde blir ikke levende.
·         De unge får et forvrengt virkelighetsbilde.
o   Unge brukere blir mer
§  Selvopptatte
§  Mister sentrale deler av sosialiseringen som direkte menneskelig kontakt gir
§  Vanskeligere å møte ansikt til ansikt med mennesker
§  Vanskeligere å bygge personlige relasjoner uten cyberspace som en beskyttende avstandsfaktor
§  Lavere evne til sosial kontakt eller lavere sosial intelligens
·         Menneskelig kontakt
o   Mange lærere og foreldre bekrefter tendensen om hva sosiale medier gjør med barn og unges væremåte:
§  Manglende evne til kommunikasjon med andre mennesker
§  Manglende evne til konsentrasjon uten PC foran seg
o   Mer enn 150 millioner og stadig flere (+ 1 mill pr dag),  bruker facebook.
o   Nettsamfunn erstatter som sosial arena
§  – kommunikasjon
§  – kontakt med venner
§  - deler bilder og video med andre
§  - følge med på hva som skjer i andres liv
§  - sende og motta korte meldinger
·         Samfunn i endring
o   Studie fra Broadcaster Audience Research board fant ut følgende:
§  Tenåringer tilbringer mer enn 7 timer daglig foran en PC-skjerm
o   Rektor Ole Petter Ottesen ved UiO uttaler:
§  ”Hjernen utvikler seg ikke utavhengig av omgivelsene, og vi bør forske på konsekvensene av endringene som skjer”
§  Ingen tvil om at nettspill og sosiale medier er kommet for å bli
§  De som er oppvokst i den moderne medieverden, trener på andre ferdigheter enn tidligere.
o   Professor i sosiologi Arne Krokan ved NTNU uttaler:
§  Det er helt logisk at bruker man mye tid på en aktivitet, så utvikler man ferdigheter.
·         Verdidebatt:
o   Gamle ferdigheter erstattes med nye og dagens tempo påvirker vårt forhold til andre mennesker.
o   Hvilken sosial intelligens mister vi?
o   Hva betyr dette for fremtidens samfunn?
o   Hvilke verdier ønsker vi?
o   Hvordan skal barn lære hvordan ekte relasjoner mellom mennesker kan etableres?
·          

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Begynnelse på den moderne medisin

It Works wrap: SCAM?